Idee

In Europa zijn op veel plaatsen voorbeelden te zien waar producten uit eigen regio of uit eigen atelier succesvol en professioneel bij de consument worden gebracht. In deze voorbeelden wordt de meerwaarde gerealiseerd die herkenbare lekkere authentieke producten hebben waarvan de consument weet waar ze vandaan komen. We noemen er enkele:

  • Erlebniss-sennerei Zillertal in Oostenrijk
  • La Fiorida Mantello in Italië
  • Hermannsdorfer in Zuid-Duitsland
  • Landmarkt in Amsterdam, Nederland
  • Lindchenhof, nabij Kleef in Duitsland
  • O’tera du sart nabij Lille, Frankrijk

Deze voorbeelden zijn inspiratiebron geweest voor het idee om in Zuid-Limburg ook een plaats te ontwikkelen waar weer eigen producten gemaakt worden en bij elkaar worden gebracht waar bezoekers deze kunnen proeven, beleven en kopen. In dit nieuw te ontwikkelen agropark Zuid-Limburg, wordt de beleving van het heuvelland in economische waarde omgezet door productie, verwerking en verkoop van regionale agrarische producten. Zo kan dan zowel de agrosector als het toerisme financieel en qua uitstraling duurzaam versterkt worden en kunnen de belangen van deze sectoren naar elkaar toegroeien.

De regio Zuid-Limburg met ca. 600.000 inwoners, gelegen in een euregio met ruim 3,5 miljoen inwoners biedt voldoende kansen voor ons idee. Het toerisme met ruim 15 miljoen overnachtingen op dit moment al geeft aan dat er veel potentie is voor het agropark.